Tjenare alla glada. Har intervjuat Patrik Söderberg om hans helt otroligt fräsha Saab 92:a från 1956. Personeligen är de en av mina favoriter då den både är retro och "ny" på ett sätt som verkligen inte krockar, ofta brukar de bli antingen retro med endast orginal delar osv eller så är de mycket custom med massa eftermarknads prylar. Men patrik har fått en perfekt mix av dem båda.
Berätta lite kort om dig och din passion till bilar.
Har pysslat med bilar sedan jag var ca 16 år. Jobbade med lackering mellan 89-00.
Är de möjligt att berätta kanske lite vad som är gjort med bilen ?
Bilen köptes i sept 08 i ett relativt komplett skick. Men lite rost och mycket bulig. Rensades och blästrades, rostlagning och omfattande riktningsarbete. Anpassades för Monroe luftstötdämpare. Nya stolar och nytillverkade inredningsdetaljer som innertak, dörrsidor, mattor mm. Nytt elsystem indraget. Motorn renoverad och lätt trimmad. Lackerades i en candymix från SEM Color horizon.
Vad var det som fick dig att arbeta med just en Saab 92:a ?
Den otroligt sköna karossen. Sen att det inte var gjort på en sån modell tidigare.
Har du någon speciell inspirations-källa eller har det bara rullat på och blivit som de blev ?
Kollade på denna modell redan för 20 år sedan, har liksom gnagt lite i bakhuvudet sedan dess.
Har det inte varit svårt att renovera en såpass gammal och unik bil ?
Lite svårt med delar var det i början, men med otroligt hjälpsamma människor på Saabklubbens forum fixades det mesta fram. Tack.
Finns de några speciella människor du skulle vilja tacka för att du har fått möjligheten att bygga ett sådant konstverk ?
Alla som på något sätt bidragit med nåt.
Då får vi tacka Patrik Söderberg för att han deltog.
Tycker du att din bil platsar i ett reportage här ? Skicka iväg ett mail med bilder på bilen så får vi se vad jag kan göra.
Utséendet finns de inte mycket att säga om då de inte är officielt ännu hur den kommer att se ut men till att dömma om spionbilderna ser den ut att bli helt ok, men av erfarhenhet kan man ju aldrig vara riktigt säker.
Dock de som skrivs om motorn verkar riktigt, RIKTIGT lovande. Den kommer ha en Dubbel-turbo laddad 4.4liters v8 med direkt-insprutning, en trimmad variant av motorn som används i X6 M och X5 M. Med tanke på att dom tidigare använt v10:or va dom tvugna att kompensera förlusten av 2cylindrar med sina feta turbos. Den kommer producera mer pulver med runt 570hk, samtidigt som den kommer släppa ut mindre CO2. Begränsad topphastighet vid 250km/h men en 0-100 tid på under 4,5sek.
Källor har avslöjat att den kommer börja säljas under 2011, vilket betyder att den troligen kommer att presenteras på "Paris Motor Show".
Detta är den nya Ferrari California och vid första syn så blev jag faktiskt lite intresserad, jag själv är inget fan av ferrari och har aldrig varit. Det är inte för att dom gör dåliga bilar men just pga att alla vill ha en ferrari och jag är och har alltid varit anti de alla andra vill ha, jag vill oftast vara lite "unik". Men de som gjorde att jag drogs till denna bilen var att den var på något sätt mänsklig i mina ögon, den va liksom inte helt perfekt, den ser inte riktigt bra ut men ändå är min första reaktion när jag tittar på den att jag tycker den är snygg.
När ja tittar på bilen så tycker jag den nästan är lite ful, och de fyller mig lite med glädje. Äntligen en ferrari som inte känns perfekt , utan mänsklig. Men nu ska jag sluta tjata om varför jag gillar denna och fortsätta med lite mer intressant information. Denna bilen är den första ferrarin med en v8 monterad i fram. De påstås att V8an på 4,3L producerar 453hp och har en toppfart på 310km/h. Trots denna prestanda sägs de att den ändå ska vara relativt miljövänlig om man jämför den med konkurerande bilmodeller. Califonian ska också vara den mest aerodynamiska bilen ferrari någonsin byggt med över 1000 timmar i vindtunneln.
Denna bilen har faktiskt många finneser som är "ferrari firsts", som t.ex den första ferrarin med en 7växlad låda med dubbel-koppling, den första med ihopvikbart metall tak, den första med direkt insprutning (källa: Wikipedia , ta de inte på 100% allvar). Alltså är detta faktiskt den första ferrarin jag gillar och inte bara för att den skiljer sig från mängden utan den är faktiskt "bra" också. Den är fantastiskt snabb, den gör 0-100km/h på under 4-sekunder. Detta lämnar oss bara till att undersöka det "lilla" priset: 1 382 880. Den är inte den billigaste i sin klass men trots priset anser jag att man får valuta för pengarna.
Tittade på ett avsnitt av top gear där Richard Hammond inleder ett reportage om en Pagini Zonda Roadster med att visa upp motsvarigheten i båtvärlden. När jag såg båten var jag helt plötsligt tvungen att pausa för att plocka upp min haka som ramlade ner på golvet då båten till utséendet är helt OTROLIG.
Visse gillar utséendet , andra inte, men personeligen är jag förälskad.
MEN, den ser inte bara bra ut, den går precis lika bra. Med 3stk DDC TF50 gas turbiner och 2stk Cummins 370hk motorer så har denna båt en marchfart på 60knop och med tanke på storleken (36 meter lång) så är det inte dåligt.
Så vi har konstanterat att båten är både snabb och snygg, men har den en funktion ?
Med plats för 6 gäster och 6 anställda på båten säger jag att den helt klart har en funktion. Den har en vattentank på 1,200l vilket räcker till en lång resa utan att konstant behöva fylla på eller vara sparsam och en bensintank på 22,000l gör att man inte behöver oroa sig över soppa torsk heller. Så vad är nackdelen med detta absolut underbara färdmedel?
Jo , prislappen. Priset ligger just nu på ca 237miljoner svenska kronor , eller 157miljoner för den med diesel motorer.
Så denna båt är bara att drömma om för de flesta människor, och det är precis vad den alltid kommer vara för mig, en våt dröm.
Tack för mig. Mvh Theodor Andersson (TearZ)
För er som vill ha ytterligare information kan ni hitta det här:
Tjenare , en snabb förklaring på vad bloggen kommer handla om.
Detta kommer vara en blogg som är inriktad på allt som har med motordrivna fordon att göra.
I nuläget är det en person som skriver i denna blogg men hoppas på att vara ungefär två till i framtiden.
Jag som skriver här idag heter Theodor Andersson och har en brinnande passion för allt med motor, är själv bara 16år så det som står i mitt egna garage är ännu bara en moped.
Jag kommer att lägga upp länkar, bilder, reportage och mycke annat motor-relaterat.
Har ni några synpunkter på mina inlägg, stavning eller något annat ni tycker jag kan förbättra är jag självklart öppen för kritik.
Ny design kommer naturligtvis inom en snar framtid.
Hoppas att denna bloggen kommer vara lika lärorik för andra som den kommer vara för mig.